Hopp til innhold
Nyheter

NoA kjøper to ledende byråer i Finland

published

The North Alliance ekspanderer sitt forretningsområde til Finland hvor Bob the Robot og Dunning, Kruger & Associates (DK&A) blir de første selskapene i NoA Finland. NoA er en skandinavisk kreativ tech-aktør med globale ambisjoner og oppkjøpet av disse erfarne selskapene i det finske markedet er et bevis på NoAs unike forretningsmodell og organisasjonsstruktur.

Ansatte fra NoA, Bob the Robot og DK&A
Fra venstre: Thomas Høgebøl (Executive Chairman, NoA), Hanne Bismo Mustad (Head of Operations, NoA), Lars Kreken (Group CFO), Sidsel Nørgaard-Larsen (Head of Group Communications & PR, NoA), Mikael Jørgensen (Group CEO, NoA), Kari Eilola (Creative Director, Bob the Robot), Miska Rajasuo (CEO, Bob the Robot), Anu Igoni (Creative Director, Bob the Robot), Tom Jacobsson (CEO, DK&A), Toni Tiusanen (Chairman of the Board, Bob the Robot), Ville Kolehmainen (Chairman of the Board, DK&A), Artur Zielazny (Chief Operating Officer, DK&A), og Florian Plank (Chief Creative Officer, DK&A).

NoA er Skandinavias ledende aktør når det kommer til å skape kundedrevet vekst. NoA består av en rekke prisvinnende selskaper med ulike komplementære kompetanser som sammen danner et sterkt nettverk av kreativitet, tech og data.

Thomas Høgebøl, NoAs arbeidende styreleder og grunnlegger av NoA, sier dette om oppkjøpet: “Ved å gå inn i det finske markedet blir vi en fullverdig nordisk spiller. Bob the Robot og DK&A er begge ledende aktører innenfor sine respektive områder; Bob the Robot er det ledende og et av de mest prisbelønte kreative reklamebyråene gjennom de siste 10 årene, mens DK&A til sammenligning er en nykommer som leverer enestående digitale produkter og tjenester. Sammenlagt vil NoA ha mer enn 140 ansatte i Finland som betjener kunder lokalt, regionalt og internasjonalt”.

NoA har en nøye planlagt strategi når det gjelder å invitere nye selskaper ombord, forklarer Mikael Jørgensen, konsernsjef i NoA: “Når vi planlegger vår vekst – og i dette tilfellet vår ekspansjon til Finland – bruker vi i NoA en «playbook» til å vurdere selskaper. Vi så at både Bob the Robot og DK&A var perfekte matcher da de begge leverer eksepsjonelt arbeid og resultater for sine kunder. Samtidig har de en kultur som fremmer samarbeid og støtter ekte, godt håndverk. Det er akkurat dette tankesettet som kreves for å bli en del av NoA-familien – et tankesett som er avgjørende for å fungere som strategiske partnere og betjene våre kunder på den beste måten; som spesialister på kundedrevet vekst”.

Thomas Høgebøl (Executive Chairman, NoA), Miska Rajasuo (CEO, Bob the Robot), Tom Jacobsson (CEO, DK&A), og Mikael Jørgensen (Group CEO, NoA).
Thomas Høgebøl (Executive Chairman, NoA), Miska Rajasuo (CEO, Bob the Robot), Tom Jacobsson (CEO, DK&A), og Mikael Jørgensen (Group CEO, NoA).

Bob the Robot representerer kreativ ekspertise

Ved å slutte seg til NoA blir Bob the Robot en del av en familie som lenge har hatt rykte for å levere fremragende kreative løsninger. Dette stammer fra prisbelønte lokale kreative byråer med base i Danmark (&Co.), Sverige (Åkestam Holst) og Norge (Anorak) som sammen gjorde at NoA vant ‘Scandinavian Network of the Year at Epica awards’ i 2021.

Bob the Robot kan allerede vise til en imponerende merittliste hvor de har levert resultatdrevet kreativitet i alt fra integrerte kampanjer til forretningsdesign¬¬ – og som et bevis på dette har byrået vunnet tre av de siste fem Grand Effies i Finland.

"Vi gleder oss til å kunne eksportere finsk kreativitet på toppnivå ved å hjelpe våre nåværende kunder med å lykkes også utenfor landets grenser samt å kunne betjene utenlandske kunder side om side med de beste kreative byråene i Norden. Vi kunne ikke fått en bedre partner enn NoA når vi nå skal ta steget ut i det internasjonale markedet. Sammen er Bob the Robot og NoA en perfekt match. Vi deler de samme verdiene og kreative visjonene for fremtiden, og vi er begge lidenskapelig opptatt av å skape målbar effekt for våre kunder”, sier Miska Rajasuo, administrerende direktør i Bob the Robot.

DK&A elsker en god utfordring

DK&As designere og ingeniører gjør det mulig for noen av de mest velkjente merkevarene å levere reell verdi til sine kunder gjennom digitale løsninger som faktisk utgjør en forskjell. Med et mål om å skape produkter som folk ønsker å bruke og selskaper elsker å eie, tilfører DK&A til NoA-familiens kapabilitet innenfor digitale produkter og plattformer, representert av NoA Ignite, Unfold, Agitec og Scienta.

DK&As kunder inkluderer Deutsche Bahn, Kesko, Sector Alarm, OP og Wella.

Tom Jacobsson, administrerende direktør i DK&A, reflekterer: "Vår lidenskap for mennesker, kultur og produkthåndverk har mye til felles med NoAs samarbeidskultur og kjærlighet for håndverk. Å bli medlem av en så allsidig familie med et virkelig unikt digitalt konsulenthus, er et spennende neste steg for oss i DK&A. På denne måten får vi internasjonal rekkevidde og tilgang til en langt bredere skala av ferdigheter og talent. Med NoA har vi endra bedre forutsetninger og muligheter til å levere Minimum Viable Magic til våre kunder over hele verden."

Både Bob the Robot og DK&A fortsetter med sine egne merkevarer som heleide datterselskaper av NoA Finland.

Pressekontakt

Sidsel Nørgaard-Larsen,
Head of Group Communications & PR,
+45 2650 4905 / sidsel@thenorthalliance.com

Om NoA

NoA er Skandinavias ledende aktør innenfor kreative teknologiløsninger og er spesialisert på å skape kundedrevet vekst. NoA-familiens kompetanse dekker alle delene av kundens strategiske transformasjonsreise og knytter sammen hele kundereisen gjennom forretningsrådgivning, reklame og kommunikasjon, digitale produkter og plattformer, merkevareopplevelser og datadrevet markedsføring. Les mer på NoAs egen nettside.

NoA logo

Ansatte fra Bob the Robot og DK&A
Fra venstre: Kari Eilola (Creative Director, Bob the Robot), Miska Rajasuo (CEO, Bob the Robot), Anu Igoni (Creative Director, Bob the Robot), Toni Tiusanen (Chairman of the Board, Bob the Robot), Ville Kolehmainen (Chairman of the Board, DK&A), Florian Plank (Chief Creative Officer, DK&A), Artur Zielazny (Chief Operating Officer, DK&A), Tom Jacobsson (CEO, DK&A).

Om Bob the Robot

Helsinki-baserte Bob the Robot er et av de mest prisvinnende kreative byråene i Finland, både innenfor kreativitet og effektivitet. Deres største kunder inkluderer blant annet S-Group, Valio, Elisa, Anora og Veikkaus. Byrået ble stiftet i 2002 og har i dag 70 ansatte.

Om DK&A

DK&A designer og skaper digitale produkter og tjenester for en usikker fremtid. Gjennom å skape digitale løsninger som faktisk utgjør en forskjell, gjør DK&As designere og ingeniører det mulig for noen av de mest velkjente merkevarer å levere reell verdi til deres kunder. DK&As kultur handler om empati, håndverk og innsikt — våre kunder velger oss fordi vi ofte stiller spørsmål de ikke selv tenker på eller kan svare på. DK&A ble grunnlagt i 2016 og har 75 ansatte i Helsinki (HQ), Oulu, Wrocław, Polen og Tyskland.