Slik gikk vi frem
I dette prosjektet var det ekstra viktig å kjøre en bred, involverende designprosess. Vi sørget derfor for å inkludere både innbyggere, kommunens ansatte og politiske representanter. Vi etablerte en arbeidsgruppe med representanter for alle kommunene, og vi reiste rundt og snakket med folk. Slik fant vi ut at det var store kontraster i alle kommunene.
Vi skjønte snart at for å tilføre prosjektet emosjonell verdi, måtte vi omfavne ulikhetene. Synliggjøre kontrastene mellom folk, arv og nyvinninger. Vi ønsket å fortelle historien som lå i de gamle kommunene, og å tilføre det som ligger latent i den nye. Ikke utradere, men vise frem særegenheter og forskjeller.
Ideen til den visuelle identiteten kom på våre rekognoseringsturer, og er en kombinasjon av gamle lensemerker og andre former i området. Tanken er at formene skal deles i to og settes sammen til nye konstellasjoner, for å vise at Lillestrøm omfavner det Fet, Sørum og Skedsmo var sammen. Dette gir et visuelt språk med mye fortellerkraft og sterk, særegen karakter.
Da vi intervjuet innbyggere området, forsto vi også at de er opptatt av at de ikke er en forstad til Oslo, men noe eget. Derfor jobbet vi også med den språklige identiteten og brukte lokal dialekt bevisst i kommunikasjon der det er mulig.