Hopp til innhold
Caser

Fra oppskriftssamling til 728 millioner kroner i omsetning

MENY

I 10 år har NoA Ignite vært strategisk, digital innovasjonspartner for NorgesGruppen. Ved å kombinere produktdata, oppskrifter og kundedata har vi skapt personaliserte handleopplevelser og hjulpet NorgesGruppen med å bygge et økosystem av salgskanaler rigget for vekst.

datamaskin som viser meny sin nettside

«Dere er spot on på mottoet vårt:
Tett på og helt rå!»

Karoline Johanne Melhus - ansvarlig for dialogmarkedsføring hos MENY

Om MENY

MENY er Norges største supermarkedkjede og del av NorgesGruppen, som er landets største dagligvarekonsern. NorgesGruppen har nærmere 41 000 ansatte og 1834 dagligvarebutikker over hele landet, fordelt på kjedene MENY, Kiwi, Joker, SPAR, Jacob’s og Nærbutikken.

Utfordring

NoA Ignite har vært NorgesGruppens strategiske, digitale innovasjonspartner siden 2012. I samarbeid med NorgesGruppen utviklet vi i 2013 en felles digital tjenesteplattform for NorgesGruppens kjeder (MENY, Kiwi, Joker, SPAR, Jacobs og Nærbutikken). Tjenesteplattformen håndterer integrasjon med Norgesgruppens kjernesystemer, noe som forenkler jobben vår med å lage personaliserte digitale løsninger basert på kundenes handlemønster i butikk. Plattformen lå også til grunn da vi lagde data-drevne nettsteder og mobilapper for NorgesGruppens kjeder.

I 2017 lanserte vi en ny felles netthandelsløsning for kjedene. MENY ønsket at meny.no skulle gå fra å være en oppskriftssamling, til å bli en effektiv salgskanal som hjelper kundene med å handle, uavhengig av om de vil handle via nettsiden eller i fysisk butikk. MENY-appen skulle også videreutvikles til å bli et enda mer effektivt og personalisert handleverktøy, og en sentral del av en omnikanal handleopplevelse. 

meny på iPhone
dataplattform for meny

Resultat

NorgesGruppens markedsandel i dagligvarehandelen har økt fra 38,5% i 2012 til 44,2% i 2021.

Ved å jobbe strategisk og målrettet med nettsiden og appen, har NoA Ignite bidratt til at MENY i perioden 2017 til 2020 økte omsetningen fra netthandel fra 75 til 728 millioner kroner. Fra 2019 til 2020 hadde MENY en omsetningsvekst på 120 prosent.

Data viser at appen og nettsidene brukes av de mest lojale og engasjerte kundene. Analyser viser også at kunder som tar i bruk løsningene blir mer lojale, og besøker butikkene oftere.

På få år økte antall besøkende til meny.no fra 7 til 47 millioner årlige besøk. Løpende forbedringer av appen har gitt mer enn dobling av antall nedlastinger, tredobling av antall brukere og mer enn tidobling av omsetningen gjennom appen. MENY-appens andel av omsetningen er nå nesten like stor som omsetningen gjennom meny.no.

Siden starten i 2012 har MENY mottatt en rekke gjeve priser for sine digitale løsninger, blant annet «Groceryretail» i Bearing Points Digital Leaders Norway for fjerde år på rad i 2021. MENY kom også inn på Topp 10-listen for Europa i 2021.

«Vi opplever et godt og åpent samarbeid med alle dere, bra samspill med god dynamikk og ikke minst mye engasjement. For oss er det herlig å se at dere brenner for det vi brenner for og at dere forstår, og ikke minst lytter til, våre ønsker og utfordringer. Og så er dere flinke til å ta våre innspill og komme med gode forslag på løsninger!»

Claudia Langenberg, Leder for innovasjon hos MENY

middag
meny på iPhone

Slik gikk vi frem

Langsiktig og strategisk samarbeid

I samarbeid med NorgesGruppen utviklet vi strategi og konsept for netthandel i NorgeGruppen. Som den første matvarekjeden i Norge lanserte MENY våren 2016 en ny nettbutikk for bestilling av dagligvarer. Løsningen ble først lansert i et begrenset område, før netthandel ble lansert for hele landet i 2017.

NoA Ignite har vært ansvarlige for strategi, design, utvikling og kontinuerlig forbedring av NorgesGruppens digitale løsninger, på tvers av apper, nettsider, kjernesystem og lojalitetsprogrammet Trumf. Med en effektiv tjenesteplattform ble NorgesGruppen i stand til å ta et stadig større eierskap og også involvere flere leverandører.

For å sikre at vi ivaretar MENYs forretningsmål jobber vi ut fra et strategisk veikart, med områder vi ønsker å forbedre, fremfor spesifikke kampanjer og funksjonaliteter.

Siden lanseringen av netthandel i 2017 har vi jobbet med kontinuerlig optimalisering og forbedring av løsningen, basert på måling av konvertering og omsetning fra nettsidene og appen. Fokuset på måling har gradvis økt, og i dag måles all ny funksjonalitet, både for appen og nettstedet. I tillegg jobbes det med oppsett av dashboards, som er lett tilgjengelige oversikter som viser nøkkeltall og trender for både kjernefunksjonalitet og ny funksjonalitet.

Dataanalyse er ikke den eneste kilden til innsikt. Vi brukertester nye løsninger før de lanseres. Vi tester i flere iterasjoner og får brukernes hjelp til å evaluere tjenestene vi jobber med. Testingen viser hvordan brukerne navigerer og bruker tjenestene, og gir oss mulighet til både å undersøke interessen for tjenesten og å fjerne feil og problemer vi ikke var klar over.

Nye løsninger brukertestes alltid før de lanseres. Det testes i flere iterasjoner og vi får brukernes hjelp til å evaluere tjenesten det jobbes med.

meny på iPad
skjermbilde av meny.no

Dette leverte vi

Har du et problem som skal løses?

Kontakt oss