Hopp til innhold
Caser

Kan vi revolusjonere kulturlivet under en pandemi?

VIERLIVE

12. mars 2020 lukket Norge. Samme dag ble ideen til VIERLIVE født. Ambisjonen var å skape en bærekraftig strømmeøkonomi og samtidig revolusjonere direktestrømming av musikk og kultur.

Teksten VIERLIVE på lilla bakgrunn
Silhuetten av en person på en mørk scene

Utfordringen

Da Norge stengte ned i mars 2020, måtte publikum holde seg hjemme, og jobbkalenderen til tusenvis av kulturarbeidere ble brått tømt. Store deler av inntektene til kultur- og musikksektoren forsvant, og mer enn 7700 ansatte i konsertnæringen ble permittert.

Oslo Lydproduksjon (OLYP) ble hardt rammet av nedstengningen. Men der andre aktører og artister valgte å ha gratiskonserter og kronerulling på̊ sosiale medier, ønsket OLYP å lage en løsning som ville sikre arbeid og levelig inntekt på̊ sikt. De ønsket en ny strømmetjeneste for kultur, som skulle finansieres via billettinntekter.

Med en rekke unike konsertopplevelser skulle den helt nye merkevaren VIERLIVE bidra til at kulturnæringen kunne overleve nedstengningen ved å jobbe for billettinntekter – ikke veldedighet. Viktig i arbeidet var både å ivareta artistenes rettigheter og levere høy nok kvalitet til å utløse betalingsvilje hos publikum.

Skjermbilder av vier.live
Skjermbilde av vier.live
Skjermbilde av vier.live

Resultatet

VIERLIVE ble etablert som et liveproduksjonshus for hele næringskjeden – fra artister og teknikere til arenaer og rettighetsorganisasjoner.

Løsningen er ikke bare en ny strømmeplattform, men også et helt nytt konsertformat som flere og flere arrangører og artister ønsker å ta del i. Dette formatet er en forlengelse av den tekniske løsningen og identiteten som ligger til grunn, og er en svært viktig brikke i det som gjør VIERLIVE til noe helt annet enn andre tilsvarende tjenester globalt.

Den innovative tilnærmingen og de ambisiøse kunstneriske ambisjonene har spredd seg over landegrensene, og har blant annet bidratt til at tjenesten har fått støtte fra Innovasjon Norge for å nå et internasjonalt publikum.

VIERLIVE er sertifisert av FN som verdens første klimapositive digitalfestival, og er en offisiell samarbeidspartner i klimaprogrammet «Climate Neutral Now».

Skjermbilder av vier.live
Skjermbilder av vier.live
Skjermbilde av vier.live
Skjermbilde av vier.live

Effekt

Først og fremst har VIERLIVE bidratt til å gjøre strømmekonserter til en ny arena for kulturnæringen. Plattformen og det nye formatet har gjort at flere arrangører og artister har åpnet øynene for en ny måte å nå ut til publikum på. I tillegg sysselsatte tjenesten mer enn 2000 kulturarbeidere i en tid da alt sto stille. Siden lanseringen i mars 2020 har løsningen solgt over 65 000 billetter til mer enn 150 konserter, i over 74 land.

Skjermbilde av vier.live
Skjermbilde av vier.live

Vier.live tar begrepet «digitale kulturopplevelser» til et nytt nivå samtidig som prosjektet sikrer inntekter til en presset kulturbransje. Dette er en viktig kulturtjeneste for tiden vi er i. Juryen er glad i ideen, konseptet og i den imponerende raske og presise gjennomføringen. Takk for det.

Juryens kommentar, Visuelt

En person som sitter og jobber med vier.live
Fargekoder brukt på vier.live
Visuelle elementer brukt på vier.live

Slik gikk vi frem

For å kunne bygge den nye strømmeplattformen og lansere en helt ny merkevare på relativt kort tid, var vi avhengige av et tverrfaglig samarbeid mellom teknologi, design, kommunikasjon og film via de tre NoA-byråene Bold, Anorak og NoA Ignite.

Prosessen «å kjøpe en billett for så å oppleve en konsert over internett» er fremdeles noe relativt nytt. Stegene brukeren må gjennom, bør være så enkle og tydelige som mulig. Designmessig valgte vi derfor å fokusere på enkelhet, brukervennlighet og flyt.

På teknologisiden gjorde vi grundige tester av integrasjonen av betalingsløsning, tredjeparter og interaksjon gjennom chat, for å sørge for at ingenting gikk tapt under livesendingene. Designerne og frontendutviklerne våre jobbet iterativt mellom hver sending, for å optimalisere opplevelsen for brukerne.

Hele ideen bak VIERLIVE er å levere innhold av høy kvalitet. Oppgaven til den visuelle identiteten, levert av Bold, ble derfor å presentere innholdet på best mulig måte, samtidig som den skulle etablere en helt ny merkevare. Vi ønsket å spille på lag med kultursektoren, og gjennom typografidrevet design, en relativt nøytral palett og en sterk stemme, har VIERLIVE blitt en samlende aktør for alle i bransjen.

Skjermbilde av vier.live
Tre skjermbilder av vier.live

Dette leverte vi

Har du et problem som skal løses? La oss finne nye veier sammen!

Kontakt oss