Utfordringen
Da Norge stengte ned i mars 2020, måtte publikum holde seg hjemme, og jobbkalenderen til tusenvis av kulturarbeidere ble brått tømt. Store deler av inntektene til kultur- og musikksektoren forsvant, og mer enn 7700 ansatte i konsertnæringen ble permittert.
Oslo Lydproduksjon (OLYP) ble hardt rammet av nedstengningen. Men der andre aktører og artister valgte å ha gratiskonserter og kronerulling på̊ sosiale medier, ønsket OLYP å lage en løsning som ville sikre arbeid og levelig inntekt på̊ sikt. De ønsket en ny strømmetjeneste for kultur, som skulle finansieres via billettinntekter.
Med en rekke unike konsertopplevelser skulle den helt nye merkevaren VIERLIVE bidra til at kulturnæringen kunne overleve nedstengningen ved å jobbe for billettinntekter – ikke veldedighet. Viktig i arbeidet var både å ivareta artistenes rettigheter og levere høy nok kvalitet til å utløse betalingsvilje hos publikum.