Hopp til innhold
Caser

Hvordan bidra til bærekraftig vekst for reiselivet ved å være i forkant av digital historiefortelling?

Visit Norway / Innovasjon Norge

Ved å rigge NoA Ignite-redaksjoner i Oslo og Kraków som samarbeidet tett med kunden, fant og formidlet vi fantastiske historier om Norge som skiller seg ut i feeder og søkeresultater over hele verden.

nre

Utfordring

Norge scorer høyt på kjennskap til fjord og fjell over hele verden. Innovasjon Norge,som drifter den offisielle reiselivsportalen Visitnorway,har derfor som mål å fylle ut bildet av landet vårtved å vise frem urbane opplevelser, moderne matkultur og kulturelle arrangementer. Samtidig ønsker de å spre turismen fra Lofoten og Vestlandet om sommeren til hele Norge, hele året, og å sørge for bærekraftig og trygg turisme.

Innovasjon Norge ønsker å oppnå dette ved å bruke ulike digitale formidlingsmåter, som video, infografikk, visuell historiefortelling, skrolleoptimaliserte artikler og nye teknologiske formidlingskanaler som for eksempel AR (Augmented Reality) og VR (Virutual Reality). Et drømmeoppdrag for NoAIgnites innholdsmiljø, som brenner for innholdsdrevne brukeropplevelser og digital historiefortelling.

Resultat

Visitnorway.com har blant annet mottatt både den prestisjetunge HSMAI Adrian Award Gold og Travvy Awards, og det er en åpenbar «se til Norge»-holdning blant fagfolk i den internasjonale turistindustrien. Mer enn 15 millioner globale brukere årlig gjør nettstedet til den viktigste markedsføringskanalen for turisme i Norge.

I løpet av de 10 årene vi jobbet med Visitnorway, hadde nettstedet 440 millioner sidevisninger og en lesetid på til sammen 980 år.

Slik gikk vi frem

For å sikre kontinuitet, ha strategien under huden og kunne respondere raskt, opprettet vi to faste redaksjoner for Visitnorway. Vi produserte innholdet Oslo-redaksjonen på engelsk og publiserte det i Simpleview CMS (Episerver frem til 2015). Vår internasjonale redaksjon i Kraków, som besto av 10 webredaktører med spesialistkompetanse i oversettelse, markedstilpasning, webanalyse, CMS-er og plattformspørsmål, oversatte og publiserte så innholdet på 11 språk.

Sammen er vi sterke

Redaksjonen jobbet tett med Visitnorways sjefredaktør og leverte løpende redaksjonelle tjenester, fra kortere artikler og oppdateringer til mer omfattende saker og universer. Oppgaven hadde stor spennevidde – fra å skifte en dødlenke på 11 språkversjoner til å redefinere og være i forkant med digital historiefortelling som skulle sørge for å spre turismen ut til hele landet, hele året, og vri den i mer bærekraftig retning.

Det var også avgjørende for suksessen at redaksjonen hadde et tett samarbeid med Visitnorways utviklere, som fikk innspill til forbedringer på et tidlig stadium og kunne teste ut nye funksjonaliteter underveis.

Summen er mer enn delene

Våre innholdsprodusenter var aktive ambassadører for Norge som ferieland, både på jobb og privat. De tok bilder av flagginstallasjon på Lista, våknet opp til Lofotens beste kaffe på Trevarefabrikken, dro på terrengsykling i Trysil og hoppet ut i iskaldt vann fra en badstue i Tromsø. Det gjenspeilte seg i historiene vi fortalte.

Det er utrolig fint skrevet, lekent, med snert, tøft, men familievennlig. Tikker alle boksene på en naturlig og elegant måte!

Christine Baglo, Visitnorways sjefredaktør

Vi leverte

  • Prosjektledelse
  • Redaksjonsledelse
  • Innholdsstrategi
  • Redaksjonelle retningslinjer
  • Konseptutvikling
  • Stil og tone
  • Skrollytelling
  • Tekstproduksjon
  • Mikrotekster
  • Oversettelse og markedstilpasning (11 språkversjoner)
  • Utvikling av nye innholdsformater
  • Publisering i Episerver og Simpleview CMS
  • Foto-/videoredaktør
  • Foto-/videoredigering
  • Databasehåndtering
  • SEO