Hopp til innhold
Caser

Hvordan når vi Ruters visjon om bærekraftig bevegelsesfrihet gjennom innovative kundeflater?

Ruter

Gjennom mange år som Ruters strategiske samarbeidspartner har vi jobbet med videreutvikling og innovasjon av Ruters tjenestetilbud og digitale produkter.

En dame holder en mobil som viser Ruter-appen

Utfordringen

Ruter ønsker å tilby sine kunder bærekraftig bevegelsesfrihet. Folk i hovedstadsregionen skal ha frihet til å reise dit de vil, når de vil, samtidig som Ruters løsninger skal være bærekraftige for miljøet, samfunnet og innbyggerne. Dette stiller krav til nyskapende og brukervennlige kundeflater både digitalt og fysisk.

Skisser av Ruter reiseapp
Skisser av Ruter reiseapp
Skisser av Ruter reiseapp

Resultatet

Ruter reiseapp

I 2021 lanserte Ruter sin nye reiseapp, som ikke bare gjør det enkelt å reise kollektivt – den viser også gang- og sykkelruter som en del av reiseforslagene. I den nye appen ved navn Ruter, kan du både kjøpe billetter og gjøre reisesøk, og du får funksjoner som kart, busskapasitet i sanntid og personlig profil. Appen har fått DOGA-merket for design og arkitektur og vunnet årets digitale design fra Visuelt. Den har også fått oppmerksomhet utenfor landegrensene, og vunnet både gull i European Design Awards og pallplass i Fast Company Innovation by Design Awards.

Skisser av Ruter reiseapp

Ruter er et tydelig resultat av god designledelse der det ferdige produktet fremstår vennlig og varmt. Under den myke overflaten skjuler det seg imidlertid hard koding som fanger hele Ruters komplekse tilbud i et intuitivt og tiltalende grensesnitt til brukeren.

Juryen for DOGA-merket

Skisser av Ruter reiseapp
Illustrasjon brukt i Ruter reiseapp
Ruter reiseapp på en iPhone
Farger, symboler og illustrasjoner brukt i Ruter reiseapp
Illustrasjoner brukt i Ruter reiseapp
Skisse av Ruter reiseapp
Skisse av Ruter reiseapp

RuterPilot

RuterPilot er et verktøy Ruter bruker for å teste nye tjenester og funksjoner på utvalgte kunder i Oslo og Viken. Pilotbrukerne bidrar i arbeidet med å gjøre det enda enklere å bevege seg fra A til B, og også med å utvikle en god brukeropplevelse. I tillegg til å kunne planlegge reisen, chatte med kundeveiledere og kjøpe billett i én og samme app, vil RuterPilot gi brukerne mulighet til å veksle mellom ulike transporttjenester som kollektivtrafikk, bildeling og mikromobilitet som bysykler og sparkesykler med noen få klikk.

En dame holder en mobil som viser Ruter-appen
En person holder opp en mobil som viser Ruter Pilot
En person holder opp en mobil som viser Ruter Pilot
En dame med en Ruter-sykkel ser på mobilen

Ruter S kundesenter

I 2019 gjenåpnet Ruters kundesenter på Jernbanetorget med helt ny profil. Ruter S kombinerer kundestøtte, samskapning og arrangementer, og bidrar slik til en bedre kundeopplevelse. Gjennom testing og dialog i kundesenteret involverer Ruter publikum i både utviklingen av selskapets tilbud og tjenester, og i arbeidet med å nå Oslos mål om å bli utslippsfri innen 2030.

Inngangspartiet til Ruter kundeservice
En person fra Kundeservice snakker med en Ruter-kunde
Et møterom på Ruter kundeservice
Interiørbilde fra Ruter kundeservice

Ruter designmanual

For å sikre et enhetlig design på tvers av alle Ruters fysiske og digitale flater, utviklet vi i 2019 et av Norges mest avanserte designsystemer. I forbindelse med lanseringen av ny app med nytt design, videreutvikler vi nå designsystemet. Systemet følger WCAG 2.1 og er åpent for alle.

Ruter.no

I perioden 2013–2015 designet og utviklet vi Ruter.no, med fokus på tilgjengelighet på tvers av målgrupper og digitale enheter. Vi leverte også innholdstrategi og kanalstrategi for Ruters digitale kanaler og ledet arbeidet med implementering av nye redaksjonelle arbeidsprosesser og metodikker. Etter lansering hadde vi ansvar for forvaltning av løsningen.

Slik gikk vi frem

I et så stort prosjekt, med mange ulike leveranser, er det viktig å jobbe helhetlig og med fokus på kundemedvirkning. Gjennom design thinking hjalp vi til med å sette retningen for prosjektet.

Vi startet opp med et lite team som jobbet tverrfaglig med nøkkelpersoner i Ruter for å definere fremtidens salg- og betalingsløsninger. Deretter brukte vi design sprints, små eksperimenter og mange intervjuer og brukertester for å komme videre. Senere kom piloter i større og større skala, der vi testet funksjonalitet, poengsystemer, pris og hvordan nudge kunder til å gå og sykle mer. I flere prosjekter har vi også bygd både store og små fysiske og digitale prototyper. 

I tillegg til å jobbe hands-on bidrar vi med strategiske leveranser som definerer prioriteringer, veivalg og målbilde. For tiden jobber vi tverrfaglig og kundefokusert etter moderne produktutviklingsprinsipper, sammen med både Ruter-ansatte og andre konsulentbyråer. Datadrevet design blir et nøkkelord i tiden fremover, der app, web og andre digitale flater skal levere kundeverdi gjennom både eksisterende og nye mobilitetstjenester i Oslo og Viken.

Vi leverte

Har du et problem som skal løses? La oss finne nye veier sammen!

Kontakt oss