Slik gikk vi frem
I et så stort prosjekt, med mange ulike leveranser, er det viktig å jobbe helhetlig og med fokus på kundemedvirkning. Gjennom design thinking hjalp vi til med å sette retningen for prosjektet.
Vi startet opp med et lite team som jobbet tverrfaglig med nøkkelpersoner i Ruter for å definere fremtidens salg- og betalingsløsninger. Deretter brukte vi design sprints, små eksperimenter og mange intervjuer og brukertester for å komme videre. Senere kom piloter i større og større skala, der vi testet funksjonalitet, poengsystemer, pris og hvordan nudge kunder til å gå og sykle mer. I flere prosjekter har vi også bygd både store og små fysiske og digitale prototyper.
I tillegg til å jobbe hands-on bidrar vi med strategiske leveranser som definerer prioriteringer, veivalg og målbilde. For tiden jobber vi tverrfaglig og kundefokusert etter moderne produktutviklingsprinsipper, sammen med både Ruter-ansatte og andre konsulentbyråer. Datadrevet design blir et nøkkelord i tiden fremover, der app, web og andre digitale flater skal levere kundeverdi gjennom både eksisterende og nye mobilitetstjenester i Oslo og Viken.