Hopp til innhold

Kundedata­plattform

I dagens marked har ingen selskaper råd til å overse data, personvern og personalisering. Kundedataplattformer gir markedsførerne kontroll over kundedataene, segmentering og orkestrering med lite behov for involvering fra IT.

Hva er en kundedataplattform?

En kundedataplattform (ofte kalt CDP) er et smart mellomlag som koordinerer data om brukeren og kommunikasjonen på tvers av interaksjonskanaler. En kundedataplattform legger data og logikk “under” kommunikasjonsverktøyene, og blir en smart hub for alle kommunikasjonsverktøy.

visualising av kundedataplattform

Hvilke problemer løser en kundedataplattform?

I et helikopterperspektiv på teknologien man bruker for kundekommunikasjon (ofte kalt MarTech stacken) går ofte de samme grunnleggende problemene igjen:

Komplisert teknologi gjør det vanskelig å gode kundereiser på tvers av kanaler.

Teknologien er relativt kompleks å bruke og krever team av spesialister. Teamene vil investere i å utvikle logikk i eller rundt sine egne verktøy. Dette gjør løsningene mer komplekse og teamene mer silobaserte. Det blir vanskeligere enn nødvendig å koordinere kommunikasjonen mot kunde. En kundedataplattform er et slikt kontrollsenter.

Begrensninger i dataene i enkeltsystemer.

Løsningene har sjeldent et helhetlig kundebilde, for eksempel vet sjeldent CRM hva kunden har kontaktet kundeservice om. Dataene er også ofte basert på cookies. Cookies er i stor grad begrenset av browsere og vi har sett at mengden informasjon man klarer å fange fra Cookies er redusert 40-60% de siste årene. En CDP bør fange opp data fra infrastrukturen som driver websidene og er mindre avhengig av cookies.

MarTech stacken blir unødvendig dyr.

Det ofte investert i mye overlappende funksjonalitet (for eksempel rapporterings- og testverktøy) som gjør at total kostnad på MarTech stacken blir unødvendig høy. Stacken vil også ofte bestå av en del mindre integrasjoner som løser spesifikke behov, noe som gjør den sårbar for endringer i data og funksjonalitet. Dette hemmer innovasjonstakten. En CDP reduserer kompleksiteten i MarTech stacken, og gjør at man kan satse på rimeligere kommunikasjonsverktøy.

Avhengighet av IT ressurser.

Arbeidet med å endre datastrømmer, sette opp integrasjoner og teste de krever vanligvis sårt tiltrengte data engineering ressurser. Med en CDP kan en vanlig markedsfører gjøre mye av denne jobben selv.

Uoversiktlig flyt av kundedata.

Hvilke data som flyter hvor i en vanlig MarTech stack er ofte vanskelig å dokumentere og ha kontroll på. En CDP samler og koordinerer dette og gjør jobben med å etterleve GDPR enklere. Personvernet er av mange hovedgrunnen til at de investerer i teknologien.

Hvordan skaper en kundedataplattform verdi?

En kundedataplattform er et verktøy for markedsførere som samler inn kundedata fra alle kilder og standardiserer dataene i et enhetlig kundebilde og styrer eksport av disse dataene til andre systemer. En CDP binder sammen teknologien i kundefront og muliggjør sømløse kundereiser på tverrs av kanaler, avansert innsikt i målgrupper, bruk av førstepartsdata i digital annonsering og personalisering av eide flater. Den bør redusere avhengigheten mange større markedsavdeligner har for IT ressurser på veien mot datadreven kommunikasjon og innsikt.

visualising av  hva en CDP gjør

Data for personalisering

Kundedataplattformer er et nyttig verktøy for markedsavdelingen for å komme i gang med datadrevet markedsføring og personalisering, uten å i for stor grad være avhengige av IT ressurser. De er effektive for å sy sammen data om den enkelte kunde slik at man ser hele kunden i stedet for den mer avgrensede informasjonen som lagres i mer spesialiserte verktøy som CRM og i web-stacken. Siden de samler inn data som ikke er cookiebasert, fra både web andre digitale og offline kilder, gir de bedre målgrupper for digital annonsering og tilgjengeliggjør et rikere datasett for analyser og maskinlæring.


En rimelig snarvei

I et mer teknisk perspektiv er kundedataplattformer raskere å sette opp enn tradisjonelle datavarehus, for mye av logikken og integrasjonene man må lage er ferdigbygd. De har ofte et sett med ferdige og velfungerende integrasjoner til et stort antall relevante verktøy, og det er lett å utvikle API´er og definere batch-overføringer. Man slipper å utvikle tung logikk for å flette sammen kundedata og løse ulike identifiseringsnøkler. Siden kundedataplattformer i stor grad avlaster IT vil de også ha en lavere eierkost over tid.


GDPR og Kundedataplattformer

Kundedataplattfomene som vi anbefaler er alle godt sikrede løsninger med data i Europa. Det er lettere å etterleve GDPR med en kundedataplattform siden den gir deg oversikt og kontroll, på ett sted, over hvor hvilke hvilke data samles inn og hva som skjer med dem.

Noen ting en kundedataplattform ikke løser

Kundedataplattformer kan løse mye, men det er noen ting det er verdt å være tydelig på at de ikke løser:

  • Det ER en glimrende datakilde til avanserte rapporter, analyser og maskinlæring, men det er sjeldent de er gode på å gjøre selve analysene selv. Databasene er tilpasset for å skape raskest mulig sanntidsinteraksjoner for én kunde om gangen, ikke telle opp store datamengder.
  • Det er ikke autentiseringsløsninger. Kundedataplattformer har relativt strenge krav til hvordan man identifiserer kunden, men ikke på samme nivå som for eksempel påloggingsløsninger.
  • Det finnes rimeligere alternativer for å løse ett enkelt use case. Kundedataplattformer bør vurderes ut i fra summen av use casene de løser, og hvis man har begrensede behov vil det ofte være rimeligere alternativer

Hvordan vi kan hjelpe dere:

MarTech strategi

Sørge for optimal investering og bruk av MarTech for å nå et fremtidig mål.

Proofs of Concepts

Redusere usikkerhet ved å teste tekniske eller kommersielle muligheter - også en glimrende mulighet for å gi organisasjonen en smakebit på datadrevet kommunikasjon og personalisering.

Valg av kundedataplattform

Usecase drevet prosess for å velge riktig teknologi.

Datadrevne kundereiser

Sømløse datadrevne opplevelser på tverrs av alle interaksjonskanaler.

REFERANSER

KONTAKT

Kjetil Løvlie er Executive Advisor i Martech & Personalisation i NoA Ignite og jobber med MarTech i et strategisk perspektiv. Kjetil har selv skrevet denne siden og hjelper flere store norske og internasjonale selskaper med personvern og GDPR.

+47 92692044

kjetil.lovlie@noaignite.com

profilbilde av Kjetil

Vi jobber med:

Tealium

Tealium er en best of breed CDP med fokus på data. Denne plattfomen har svært mange ferdige og gode integrasjoner til resten av MarTech stacken. Les mer på deres egne sider: (opennew) htps://tealium.com/

Sitecore CDP

Sitecore CDP er riktig plattform å bruke når du skal skalere opp antall datadrevne og personaliserte interaksjoner. Den har også gode testverktøy for å teste både budskap og målgrupper på web og i andre kanaler. Les mer på deres egne sider: (opennew) https://www.sitecore.com/products/sitecore-personalize

Bloomreach

Bloomreach er en helhetlig marketing automation plattform bygd på en CDP. Løsnignen har gode kommunikasjonsverktøy, gode verktøy for å orkestrere kommunikasjonen og solid rapportering. Les mer på deres egne sider: (opennew) https://www.bloomreach.com/en/products/engagement

Optimizely

Zaius ble kjøpt av Optimizely i fjor og er en CDP som er delvis integrert i Optimizely lisensen. Dette er en god ny funksjon i Optimizely som vil muliggjøre enda mer personalisert kommunikasjon. Les mer på deres egne sider: (opennew) https://www.optimizely.com/products/intelligence/data-platform/

Salesforce

Salesforce har en CDP i sin Marketing Cloud som muliggjør personalisering på web og i andre kanaler. Dette leverer vi gjennom vårt søsterselskap Axenon. Les mer på deres egne sider: (opennew)https://www.salesforce.com/products/marketing-cloud/customer-data-platform/