Hopp til innhold
Nyheter

9 tips til vellykket digital produktutvikling

Publisert

Vil du skape levedyktige digitale produkter som gjør en forskjell for kundene dine? Da bør du følge fjellvettreglene for å ikke gå deg bort.

two people looking at board of drawings

Aldri har digitaliseringstempoet vært så høyt som nå. Etablerte selskaper effektiviserer, forbedrer og gjør eksisterende virksomhet mer bærekraftig ved hjelp av digitale løsninger, og skaper nye inntektsstrømmer som muliggjøres av smarte digitale produkter. Startup-scenen i Norge og internasjonalt blomstrer av digital-fødte konsepter som skal gjøre hverdagen enklere og verden bedre.

Vi ønsker oss produkter som kan leve lenge, med bærekraftig ressursforbruk, økonomi og investeringer for både eiere og de som skal bruke dem. Grunnlaget for at et produkt lykkes godt er at det svarer på reelle behov. Funksjonalitet og personlighet bør være differensierende, og vi må ha verifisert at det har egenskapene som gjør det nyttig og attraktivt for brukerne. 

For å raskt komme ut med en løsning lanseres gjerne digitale løsninger i en minimums-versjon eller MVP. Derfra må de utvikles og modnes videre basert på måling, tilbakemelding, læring og justering. Slik kan produktet gjøres stadig mer nyttig for sluttkunden og skape ditto økt verdi for selskapet.

Der det i tidligere tider var vanlig å klamre seg fast i en prosjektplan som definerte scope, kost, milepæler og endelig resultat, finner vi oss nå som oftest på en reise der det er nokså klart hva vi ønsker å oppnå, mens veien for å komme dit blir til mens vi går. De som lykkes klarer å tenke langsiktig på målet og kortsiktig på terrenget, på en gang. Underveis kan det hende at dataen du samler inn viser at det tenkte målet i første runde viser seg å ikke være 100% korrekt. Da er det godt å være modig nok til å justere retning. Dette stiller nye krav til tankesett, samarbeid i teamet, ledelse og forankring. 

NoA Ignite har en veileder for dette. Vi kaller den “Fjellvettregler for digital produktutvikling” fordi det å lede tilblivelsen av et nytt digitalt produkt kan oppleves litt som en tur i fjellet, med horisonten i sikte, der turlaget vil møte en rekke ukjente utfordringer, muligheter og veivalg underveis.

Her er de. Vi håper de kan være til nytte for deg også.

  1. Du må vite hvor dere skal. Sørg for felles visjon og overordnede mål.
  2. Vær stødig på målet, men fleksibel underveis.
  3. Vær endringsvillig — det er ingen skam å justere og omprioritere.
  4. Ikke vær redd for å utfordre verken etablerte oppfatninger eller plutselige innfall. Sjefen har ikke alltid rett!
  5. Sørg for god forankring, så vippes du ikke så lett av pinnen når det blåser opp til storm.
  6. Vær bevisst på hvor du går. La alltid forretningsmål og brukerbehov ligge til grunn.
  7. Test tidlig og ofte. Bruk innsikt og målinger som kompass.
  8. Husk å nyte utsikten fra toppen — feire viktige milepæler.
  9. Legg ikke ut på reise uten det rette mannskapet. Team som lykkes er engasjerte, involverte og bryr seg om hverandre.
fjellvettregler for digital produktutvikling

Av Katrine Sundbye og Christine Raybo Hatledal

Christine Raybo Hatledal er direktør for avdelingen for rådgivning og ledelse i NoA Ignite. Hun har lang erfaring fra forretnings- og produktutvikling, kundeopplevelse og prosjekt- og endringsledelse. Hennes bakgrunn er fra produktutvikling i Aftenposten/ Schibsted og Amedia, og forretningsutvikling i flere små start- og scale ups. Christine er god på navigasjon og leter alltid etter muligheter mens hun hjelper deg å komme trygt i havn.

Christine Raybo

Katrine Sundbye

Katrine Sundbye er rådgiver og kundedirektør i NoA Ignite, og leder NoA Ignite’s satsing mot B2B-markedet. Hun har bred ledererfaring fra digital innovasjon, kundeopplevelse og endringsarbeid fra en rekke ulike typer selskap og industrier, alt fra ambisiøse startups til store, globale selskaper. Særlig har hun jobbet med organisasjoner som leverer produkter og tjenester til andre selskaper. Innimellom sine tilsammen 13 år som rådgiver i NoA Ignite, Bekk og Accenture har hun jobbet 9 år i ulike globale roller i DNV.