I spalten «Ansikter» blir du bedre kjent med menneskene i NoA Ignite - fra jobber de er aktuelle med til hva som inspirerer dem.
Gabriel Uggla (30) og Jenny Holmsten (29) har vært en duo privat siden de møttes på skolebenken som 18-åringer. De tok et årsstudium midt i ingenmannsland i Sverige, før de begynte ved det anerkjente universitetet i Umeå. Det ble starten på en internasjonal karriere de fleste bare kan drømme om.
For hvor mange kjenner du som kan si at de har vært med å designe sko for Nike, jobbet med merkevarer som Porsche og Rolls Royce, eller vært med å designe en prisvinnende rehabiliteringsrobot som hjelper slagpasienter?
Følelsen av fellesskap
Universitetet i Umeå er et av Sveriges eldste universiteter, og de er godt kjent for sitt designinstitutt. Klassene er små, og studentene er ettertraktet i arbeidsmarkedet – det vet vi alt om. NoA Ignite er et av selskapene som ønsker seg ansatte fra Umeå, og for tiden har vi faktisk 5 ansatte som er tidligere studenter, inkludert Gabriel og Jenny.
– Selv om skolen er relativt liten og ligger et stykke unna de største svenske byene, har den vunnet flere priser og havnet høyt oppe på ulike rankinglister. Det er et godt, internasjonalt miljø, og man blir litt som en familie, forteller Jenny.
Og det var nettopp denne følelsen som var avgjørende for at Jenny og Gabriel valgte NoA Ignite da de skulle slå seg til ro i Skandinavia.
– Vi fikk høre fra vår tidligere studievenn Selvi Olgac at hun likte seg så godt i NoA Ignite, og etter å ha jobbet her en stund så skjønner vi hvorfor. Selv om det er et stort selskap, jobber man i mindre team og blir godt kjent med kolleger på tvers av avdelinger. Det er en fin arbeidskultur som minner veldig om de gode miljøet ved Umeå, forklarer Gabriel.
I tillegg har Oslo perfekt beliggenhet i Skandinavia, og paret spøker ofte med at Gabriel alltid har vært norsk mentalt. Og for de som lurer: ja, han spiser selvfølgelig brunost!
Fra toaletter til Rolls Royce og VanMoof
Jenny og Gabriel har begge tilbrakt mye tid i utlandet de siste årene, noe som har bydd på flere spennende prosjekter. Gabriels karriere skøt fart da han fikk jobbe med Nike som en del av bacheloroppgaven sin, men det han er mest fornøyd med så langt er en elektrisk sykkel.
– Jeg var med på både strategi og design da VanMoof utviklet sine smarte elsykler. Den havnet på forsiden av Time Magazine, og er også Frank Oceans favorittsykkel, forteller han.
Gabriel forklarer at de var et lite team med store ambisjoner: å skape den beste brukeropplevelser for syklister. De innså at de største konkurrentene ikke var andre sykkelprodusenter, men heller bilprodusenter som BMW og Tesla.
– Det funket, for over 70% av de som kjøpte sykkelen bruker den som sitt primære transportmiddel.