I spalten «Ansikter» blir du bedre kjent med menneskene i NoA Ignite - fra jobber de er aktuelle med til hva som inspirerer dem.
Tar et oppgjør med sosiale medier
Michelle er service- og interaksjonsdesigner i NoA Ignite, og har master med spesialisering i interaksjons- og tjenestedesign fra Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO). Vi har tatt en prat for å høre mer om nominasjonen hun har fått for studentoppgaven “Potential Newsfeed”.
Hei Michelle! Gratulerer med Visuelt-nominasjon. Kan du forklare hva “Potential Newsfeed” er?
– Oppgaven er et designprosjekt som vektlegger problemet med usynlige algoritmer, da særlig i sosiale medier. På vegne av oss bestemmer algoritmene hva vi skal lese og når vi skal se det. De kan få oss til å glemme tiden og skrolle videre, uten at vi kan stille spørsmål ved det som skjer. Vi kan vel si at folk mister kontrollen over informasjonen de konsumerer. Oppgaven min ser på flere scenarioer, blant annet et mulig maktskifte der brukeren får mer kontroll.
Hva tror du juryen la merke til med oppgaven din?
– Hvis jeg skal gjette hvorfor juryen valgte min oppgave, så kan det være fordi prosjektet visualiserer komplekse og usynlige mekanismer på en ny måte. Og dermed viser hvordan visualisering i seg selv kan ha kraft til å sette i gang etiske diskusjoner.
Hvorfor valgte du dette temaet?
– Jeg har vært interessert i det i flere år, men kanskje mer ubevisst i starten. Det er et tema de fleste har en mening om. Hvordan påvirker algoritmene demokratiet? Nyhetene? Folk leser ikke bøker lenger, og mister konsentrasjonsevnen. De er hekta! Det kan virke som om alt dette henger sammen, men det er abstrakt. Det var dette som fikk meg til å spørre hvorfor? Noen studenter valgte mer bransjespesifikke problemstillinger som kan være nyttig i jobbjakten senere. Jeg så en mulighet til å gjøre noe annerledes, og valgte derfor heller noe som virkelig trigget nysgjerrigheten min.
Du har brukt spekulativt design. Hva er egentlig det?
– Designere prøver vanligvis å løse et problem. Her i NoA Ignite hjelper vi for eksempel kundene med å løse digitale utfordringer. Spekulativt design prøver å finne ut hvilke spørsmål som kan besvares, hvilke problemer som kan løses. Det handler altså om spørsmålet i seg selv – ikke løsningen.
– “Potential Newsfeed” tar for seg spørsmål som er knyttet til mer kontroll og gjennomsiktighet for brukeren. Men hva betyr det? Hvilke deler kan bli mer transparente? Vil noe som er meningsfullt for brukeren kunne skape kaos i andre systemer? Dette er noen av spørsmålene jeg forsøker å konkretisere ved å gå gjennom mulige scenarioer.