Hopp til innhold
Nyheter

Michelle Zhou er nominert i Visuelt

Publisert | Av Jørgen Eskerud

Designer Michelle vekker oppsikt med skoleoppgaven “Potential newsfeed.” Faktisk såpass mye at hun nå er nominert til Grafills Visuelt-pris.

Michelle Zhou, designer i NoA Ignite

I spalten “Ansikter” blir du bedre kjent med menneskene i NoA Ignite - fra jobber de er aktuelle med til hva som inspirerer dem.

Tar et oppgjør med sosiale medier

Michelle er service- og interaksjonsdesigner i NoA Ignite, og har master med spesialisering i interaksjons- og tjenestedesign fra Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO). Vi har tatt en prat for å høre mer om nominasjonen hun har fått for studentoppgaven “Potential Newsfeed”.

Hei Michelle! Gratulerer med Visuelt-nominasjon. Kan du forklare hva “Potential Newsfeed” er?

– Oppgaven er et designprosjekt som vektlegger problemet med usynlige algoritmer, da særlig i sosiale medier. På vegne av oss bestemmer algoritmene hva vi skal lese og når vi skal se det. De kan få oss til å glemme tiden og skrolle videre, uten at vi kan stille spørsmål ved det som skjer. Vi kan vel si at folk mister kontrollen over informasjonen de konsumerer. Oppgaven min ser på flere scenarioer, blant annet et mulig maktskifte der brukeren får mer kontroll.

Hva tror du juryen la merke til med oppgaven din?

– Hvis jeg skal gjette hvorfor juryen valgte min oppgave, så kan det være fordi prosjektet visualiserer komplekse og usynlige mekanismer på en ny måte. Og dermed viser hvordan visualisering i seg selv kan ha kraft til å sette i gang etiske diskusjoner.

Hvorfor valgte du dette temaet?

– Jeg har vært interessert i det i flere år, men kanskje mer ubevisst i starten. Det er et tema de fleste har en mening om. Hvordan påvirker algoritmene demokratiet? Nyhetene? Folk leser ikke bøker lenger, og mister konsentrasjonsevnen. De er hekta! Det kan virke som om alt dette henger sammen, men det er abstrakt. Det var dette som fikk meg til å spørre hvorfor? Noen studenter valgte mer bransjespesifikke problemstillinger som kan være nyttig i jobbjakten senere. Jeg så en mulighet til å gjøre noe annerledes, og valgte derfor heller noe som virkelig trigget nysgjerrigheten min.

Du har brukt spekulativt design. Hva er egentlig det?

– Designere prøver vanligvis å løse et problem. Her i NoA Ignite hjelper vi for eksempel kundene med å løse digitale utfordringer. Spekulativt design prøver å finne ut hvilke spørsmål som kan besvares, hvilke problemer som kan løses. Det handler altså om spørsmålet i seg selv – ikke løsningen.

– “Potential Newsfeed” tar for seg spørsmål som er knyttet til mer kontroll og gjennomsiktighet for brukeren. Men hva betyr det? Hvilke deler kan bli mer transparente? Vil noe som er meningsfullt for brukeren kunne skape kaos i andre systemer? Dette er noen av spørsmålene jeg forsøker å konkretisere ved å gå gjennom mulige scenarioer.

Illustrasjon fra Michelle Zhous skoleoppgave "Potential Newsfeed"
Tre scenarioer fra Michelle Zhous studentoppgave “Potential Newsfeed”

Hadde du et favorittscenario?

– En viktig del av prosjektet er å forsøke å unngå kritikk, eller å forestille seg et Utopia. Folk skal ta kontroll over og forme sin egen framtid. Jeg brukte en metode kalt Future Wheel der jeg introduserte folk for et scenario, og så oppfordret dem til å forestille seg hva som kunne skje videre. Det slo ut på mange forskjellige måter.

Hvilke prosjekter jobber du med nå?

– Ja, her i NoA Ignite har vi noe som heter GNIST! Det er en kreativ sprint, der vi har rom til å jobbe med spennende initiativer som ikke er for kunder. Nå er jeg i gang med et prosjekt som tar for seg hvordan vi kan forme sirkularitetsløsninger rundt foreldre og barn.

10 tette:

  1. Leser: The Garden of Forking Paths
  2. Ser på: My Brilliant Friend
  3. Blir inspirert av: Lesing og foredrag
  4. Favoritt designgjenstand: Macbook Pro
  5. Favorittverktøy: Post-it + en penn med perfekt tykkelse
  6. Skulle bli som ung: Journalist/advokat
  7. Favorittdesigner: Clara Gaggero Westaway & Adrian Westaway med deres byrå Special Project
  8. Favorittnettsted: Google search
  9. Neste trend: Fokuset på bærekraft har skiftet fra individer til bedrifter, noe som igjen vil påvirke individer på nye måter.
  10. Kudos til: Alle de flotte kollegaene mine her, som inspirerer meg og hjelper meg å vokse!