Hopp til innhold
Nyheter

Du grønne glitrende nettsted

published | byline Elisabeth Arntsen Storaker

Slik tar du julerengjøringen som vil glede både brukerne og kloden.

En rekke trær sett fra froskeperspektiv
Foto: Casey Horner / Unsplash

Har det hopet seg opp i skuffer og skap … eh i publiseringsløsningen og bildebanken? Ligger årshjulet i skuffen, mens du har mer enn nok med å få ut en strøm av nyhetssaker?

Du har sikkert lest at IT-sektoren står for like store utslipp globalt som flytrafikken? Den gode nyheten er at et ryddig og slankt nettsted kan bidra til å snu utviklingen. Starter du julerengjøringen nå, kan du møte 2022 med en grønnere samvittighet og garantert få mer igjen for innholdsarbeidet.

Gjennomgang og planlegging

Det finnes ingen helt nøyaktig metode for å måle et nettsteds Co2-utslipp, men start gjerne med å ta tempen med websitecarbon.com. Deretter setter du av tid til å gå gjennom innholdet dere har publisert i 2021 (eller lenger tilbake). Ja, alt. Det enkleste er å ta ut URL-ene i et Excel-ark og sette opp kriterier som for eksempel beholde, slette og redigere, samt gjerne enn kommentarkolonne hvis dere er flere innholdseiere. Når du har oversikt over innholdets skjebne, bør du sette opp en ambisiøs, men realistisk plan for når utdatert innhold skal redigeres, slette det som skal slettes og klappe deg selv på ryggen.

Hvis innholdstrategien enten ikke finnes eller sist ble revidert i 2018, bør du lage en mer bærekraftig versjon som tar brukerne og klimaet på alvor med målrettet og inspirerende innhold. Til slutt bør du børste støv av årshjulet og legge en plan for 2022. Format er ikke avgjørende og selvsagt avhengig av kompleksitet og redaksjonell rigg, men uansett om dere er to eller 200 bidragsytere, trenger du en plan. Trello eller Plandisc er gode verktøy.

Ryddig innhold er grønt innhold

Prioritering, tydelige mål og gjenbruk er nøkkelen til bærekraftige og ryddige forhold i de fleste sammenhenger – også når det gjelder nettsteder.

  1. Tenk gjenbruk både når du rydder og produserer nytt innhold. Tekst, bilder og moduler kan trolig benyttes på tvers av løsningen.
  2. Bruk færre, bedre og lettere bilder. Spør deg selv om bildet/filmen virkelig tilfører verdi for brukeren. Vil et mindre bilde ha samme effekt? Kan film erstattes av et bilde eller illustrasjon? Kan videoer kortes ned? Andre effektive klimatiltak er å komprimere filer, bilder og videoer for å redusere filstørrelser uten synlig tap av kvalitet. Bruk for eksempel TinyPNG.
  3. Bruk vektorgrafikk og CSS-effekter for å skape en visuelt engasjerende opplevelse med mye mindre filer enn JPEG og GIF.
  4. Last ned store medier til klimavennlige tredjepartsleverandører.
  5. Skriv ren kode (unngå duplisering og skriv effektive spørringer). Eventuelt spør utviklerne om å sørge for ren kode.

Ikke utsett SEO

Søkemotoroptimalisering (SEO) er avgjørende for at innholdet skal oppnå god synlighet på søkemotorenes resultatsider. Det er også et viktig grønt verktøy. On-page SEO er et pågående arbeid og ingen quick-fix, men sørg i allefall for at følgende er på plass:

  1. Prioriter nøkkelinformasjon slik at det er enkelt å finne, med så få klikk som mulig.
  2. 60 % av Google-søk skjer på mobil og det er derfor avgjørende at løsningen er mobilvennlig.
  3. Sørg for godt metainnhold: metatittel, -beskrivelse og nøkkelord.
  4. Skriv beskrivende lenketekster.
  5. Legg inn alt-tekst på alle bilder/videoer.
  6. Skriv klarspråk slik at leseren ikke kaster bort tid og energi på tekst som gir liten eller ingen verdi. Du finner nyttig informasjon om klarspråk på Språkrådets sider.

Med lettere, raskere og mer målrettet innhold når du lettere KPI-ene dine, uansett om de er salg eller informasjon. I tillegg bidrar du til mindre klimaavtrykk.

Vil du ha nyheter fra oss?

Meld deg på her