You are using an outdated browser. Please upgrade your browser to improve your experience and security.

Skvulp uke 6

Alt om “social audio”, 21 dårlige front-end-vaner, white space i UI, AI-pizza, jungelen av designer-titler og Google Maps- og Zoom-katter. Her er ukens beste saker!

I en del år nå har vi trodd at vi hadde de sosiale mediene vi trengte. Så kom TikTok, og før vi rakk å forstå akkurat hvor viktig TikTok er, må vi også forholde oss til “social audio”.

Du har kanskje fått en Clubhouse-invitasjon siden sist? Hvis nei så skjer det straks, for alle medlemmer har nå fått en håndfull invitasjoner å distribuere. Slik bygger man først eksklusivitet og hype, og får oss deretter til å føle oss litt spesielle når vi endelig er innafor.

Jeremiah Owyang skriver om “The future of social audio”, det samme gjør Wired, og begge er verdt å lese. Foruten Clubhouse er det (allerede) et tyvetalls andre plattformer som satser på noe lignende. Midtveis i teksten spør Owyang: When will Facebook, Google, Apple, or Tencent join the conversation? Vel, førstnevnte er (selvsagt) allerede i gang. Den minst overraskende nyheten i 2021 så langt.

Det mest interessante med Clubhouse, som vil avgjøre om det blir et gigantisk massemedium for alle (som Facebook, Snapchat eller Pinterest), eller “bare” et gigantisk massemedium for skravleklassen (som Twitter), er om man får den stille majoritet i tale. Akkurat nå kan du delta i 200 samtaler mellom “bransjefolk”, som diskuterer tech og musikk og ikke minst Clubhouse i seg selv. Men orker/tør menigmann å bidra selv, utover å lytte? Slik at Clubhouse løfter seg fra å fremstå som en ustrukturert podcast til en ekte møteplass mellom mennesker? Får man lyst til å lage egne små grupperom, for sine venner eller særinteresser, og vil rommene overleve?

Og hvordan vil Clubhouse og/eller annen “social audio” påvirke våre forventninger til å kommunisere med profesjonelle, kommersielle aktører? Når kommer influencerne, reklame-spotene, bot-er, troll og ikke minst lagring av samtalene, og hvordan håndterer vi det? Det blir det genuint spennende å følge med på.

10 favoritter denne uken

  1. Remote design work: Top challenges
  2. Applying white space in UI design
  3. Are you a UX/UI/Product/interaction/full-stack/visual/digital designer — and how would you know? Eventuelt: Rethinking specialization: The return of the generalist
  4. Mark Zuckerberg: We should be teleporting, not transporting
  5. They stormed the capitol, and their apps tracked them. Express VPN med dypdykk i hvilke 450 apper som tracker deg.
  6. 21 bad front-end habits to drop in 2021
  7. I Norge er Dominos mest kjent for Hellstrøms spennende/kontroversielle pizza-samarbeid. I USA er de kjent for AI-pizza.
  8. Ben Evans: Retail, rent and things that don’t scale.
  9. On that note: Here’s what really happens to the items you return online.
  10. Google now pays 450 sites to bring you free news. Alternativ inntektskilde: Using Ethereum to crowdfund my writing.

Fint og morsomt

God helg!


PS! I tiden fremover vil Skvulp publiseres både på 3min.io og på makingwaves.com.


Vil du ha Skvulp rett i innboksen hver fredag? Meld deg på nyhetsbrevet vårt!

Tidligere Skvulp

Skvulp uke 5

Nye Laws of UX, Design i Norge 2020 og trender innen global tech i 2021, tommeldrevet UI, Microsofts nye intranett Viva og reising under sosial påvirkning. Her er ukens beste saker!

Skvulp uke 4

State of design 2021, hva er på toppen av UX-pyramiden, hvordan Facebook-feeden gjetter på hva du vil se, Apple og Facebook ruster til krig, kritisk evaluering av Spotify-historikken din og Sitting Bernie AI meme. Her er ukens beste saker!

Andre saker

30 000 år med kattevideoer

En kveld for rundt 30 000 år siden hadde en huleboer en historie hun ville fortelle. Hun hadde nettopp sett nabolagets sabeltanntiger angripe en mammut. Så hun fant opp steinalderens svar på Drygolin, og på huleveggen malte hun det hun hadde sett.

7 tips til å lykkes med digital historiefortelling

Slik bryter du gjennom skrollemuren.

Online-trening gjør dørstokkmila er mye kortere

Et vagt minne om ubrukte aerobics-dvd-er fikk Marte Enger til å avskrive online-trening. Fram til nå.