Hvordan bruke oppstarten på kundedataplattformen til å sikre en vellykket implementering?

Vi har i mange år snakket om behovet for å kunne bruke mer enhetlige kundedata på tvers av kommunikasjonskanaler og tekniske verktøy. For mange er en kundedataplattform den riktige løsningen på dette. Når man har fått mandatet til å vurdere investering i en kundedataplattform kan prosessen videre være krevende. Hva er viktig å fokusere på i starten?

Publisert 14.03.2024
Forfatter: Kjetil Løvlie

Involver alle som jobber med kundereisen tidlig

En kundedataplattform (CDP) er den tekniske kjernen for samarbeidet på tvers av en moderne kundeorientert organisasjon. Ved å inkludere analyse, markedsføring, salg og kundeopplevelse forenkler man koordinering av hele kundeopplevelsen. For å få en helhetlig kundeopplevelse må man involvere alle avdelinger/team som jobber med kundereisen.

Samle brukerhistorier fra hele den kunderettede organisasjonen

Å etablere brukerhistorier i et tverrfaglig miljø skaper felles forståelse og en visjon. Gjennom å samle perspektiver fra hele den kunderettede organisasjonen sikrer brukerhistoriene at man samler krav til data og tekniske og funksjonelle krav tilpasset de faktiske behovene. Dette setter bedriften i stand til å levere personaliserte, datadrevne kundeopplevelser basert på innsikt fra et rikt datagrunnlag.

Hva er en kundedataplattform (CDP)?

Samler og strukturerer all kundeinformasjon fra forskjellige datakilder

CDP er en programvare som samler og strukturerer all informasjon om kundene dine fra forskjellige datakilder, som datavarehus, ERP systemer, nettside og CRM. Dette gir deg en 360 graders oversikt over kundene dine.

Hjelper deg å ta bedre beslutninger basert på data

Dataene en CDP fanger opp bør hjelpe virksomheten med å forstå kundene dine bedre, forstå deres adferd og preferanser. Dette gir et bedre grunnlag for markedsføring, strategi og designprosesser som igjen fører til raskere og mer treffsikker utvikling og vekst.

Kan øke markedsføringens effektivitet gjennom målretting og automatisering

CDP-en er et kraftig verktøy for å målrette og automatisere kommunikasjonen på tvers av markedsføringskanaler. Mer presis markedsføring for den samme innsatsen gir høyere avkastning og raskere vekst.

Gjør at du kan styre personlige kundeopplevelser

En CDP kan styre kundeopplevelser skreddersydd til den enkelte kunde. Interaksjoner tilpasset den enkelte kunde øker kundetilfredshet og lojalitet, men gir også vesentlig bedre salg.

Samordning med IT er sentralt

Integrasjon med bedriftens øvrige tekniske økosystem er naturlig og samordning med IT avgjørende for å ha en effektiv prosess. Ved å jobbe tett med IT fra starten, sikrer man at CDP´en ikke bare møter dagens behov, men er skalerbar og tilpasningsdyktig for fremtidige endringer i IT systemer. Dette samarbeidet sikrer en robust, sikker og godt integrert løsning.

Teammedlem som jobber foran dataskjermen

Gode data og personvern er grunnmuren i en CDP

Gode data med kvalitet og volum og sikring av at man har lov til å bruke disse dataene i et personvernperspektiv er fundamentalt i et CDP-prosjekt. I et kommersielt perspektiv er volum og kvalitet på data drivende for hvor store volumer vi klarer å treffe med brukerhistoriene og hvilke muligheter vi har for å spisse kommunikasjonen. I et personvernperspektiv er det sentralt at vi har god oversikt over dataene, at de er riktige og at vi vet hva vi kan bruke til kommunikasjon. Dette er sentralt for å styrke kunderelasjonene fremover.

Tidlig avgrensning effektiviserer prosessen

Det er mange ulike typer CDP-er. Det de har til felles er at de har et tilgjengelig sett med kundedata fra flere kilder. Noen er gode på å gjennomføre markedsaktiviteter mens andre er veldig gode på datahåndteringsfunksjonalitet. Noen ganger er det heller ikke strengt tatt en kundedataplattform dere bør ha, men heller utnytte mulighetene i annen eksisterende teknologi. Disse diskusjonene bør man ha tidlig i prosjektet for å avgrense diskusjonene fremover.

Vi hjelper deg å komme i gang

En kundedataplattform løser ikke alt, men mulighetene er store for å skape høyere relevans og brukervennlighet, og med det forbedre konverteringsgrad og lønnsomhet. Det er en dyr investering å gjøre uten å ha en klar mening om hvordan den passer inn i den tekniske infrastrukturen, personvernet og hva plattformen skal brukes til på kort og lang sikt. Det er store forskjeller, og siden kundedataplattformerraskt kan bli den mest sentrale delen av den kundeorienterte teknologien er det avgjørende å velge riktig plattform og sette den opp på en smart måte. NoA Ignite har bygget datadrevne markedsføringsoppsett for kunder som Europris, Norwegian og Jotun og vi kan hjelpe dere å ta de viktige vurderingene.

Ta en prat med Kjetil

Portrett av Kjetil Løvlie

Kjetil Løvlie