Hopp til innhold
Nyheter

Hvordan bruke oppstarten på kundedataplattformen til å sikre en vellykket implementering?

published | byline Kjetil Løvlie

Vi har i mange år snakket om behovet for å kunne bruke mer enhetlige kundedata på tvers av kommunikasjonskanaler og tekniske verktøy. For mange er en kundedataplattform den riktige løsningen på dette. Når man har fått mandatet til å vurdere investering i en kundedataplattform kan prosessen videre være krevende. Hva er viktig å fokusere på i starten?

Kjetil Løvlie, NoA Ignite

Involver alle som jobber med kundereisen tidlig

En kundedataplattform (CDP) er den tekniske kjernen for samarbeidet på tvers av en moderne kundeorientert organisasjon. Ved å inkludere analyse, markedsføring, salg og kundeopplevelse forenkler man koordinering av hele kundeopplevelsen. For å få en helhetlig kundeopplevelse må man involvere alle avdelinger/team som jobber med kundereisen.

Samle brukerhistorier fra hele den kunderettede organisasjonen

Å etablere brukerhistorier i et tverrfaglig miljø skaper felles forståelse og en visjon. Gjennom å samle perspektiver fra hele den kunderettede organisasjonen sikrer brukerhistoriene at man samler krav til data og tekniske og funksjonelle krav tilpasset de faktiske behovene. Dette setter bedriften i stand til å levere personaliserte, datadrevne kundeopplevelser basert på innsikt fra et rikt datagrunnlag.

Hva er en kundedataplattform (CDP)?

Samordning med IT er sentralt

Integrasjon med bedriftens øvrige tekniske økosystem er naturlig og samordning med IT avgjørende for å ha en effektiv prosess. Ved å jobbe tett med IT fra starten, sikrer man at CDP´en ikke bare møter dagens behov, men er skalerbar og tilpasningsdyktig for fremtidige endringer i IT systemer. Dette samarbeidet sikrer en robust, sikker og godt integrert løsning.

Bilde av person som jobber ved PC

Gode data og personvern er grunnmuren i en CDP

Gode data med kvalitet og volum og sikring av at man har lov til å bruke disse dataene i et personvernperspektiv er fundamentalt i et CDP-prosjekt. I et kommersielt perspektiv er volum og kvalitet på data drivende for hvor store volumer vi klarer å treffe med brukerhistoriene og hvilke muligheter vi har for å spisse kommunikasjonen. I et personvernperspektiv er det sentralt at vi har god oversikt over dataene, at de er riktige og at vi vet hva vi kan bruke til kommunikasjon. Dette er sentralt for å styrke kunderelasjonene fremover.

Tidlig avgrensning effektiviserer prosessen

Det er mange ulike typer CDP-er. Det de har til felles er at de har et tilgjengelig sett med kundedata fra flere kilder. Noen er gode på å gjennomføre markedsaktiviteter mens andre er veldig gode på datahåndteringsfunksjonalitet. Noen ganger er det heller ikke strengt tatt en kundedataplattform dere bør ha, men heller utnytte mulighetene i annen eksisterende teknologi. Disse diskusjonene bør man ha tidlig i prosjektet for å avgrense diskusjonene fremover.

Vi hjelper deg å komme i gang

En kundedataplattform løser ikke alt, men mulighetene er store for å skape høyere relevans og brukervennlighet, og med det forbedre konverteringsgrad og lønnsomhet. Det er en dyr investering å gjøre uten å ha en klar mening om hvordan den passer inn i den tekniske infrastrukturen, personvernet og hva plattformen skal brukes til på kort og lang sikt. Det er store forskjeller, og siden kundedataplattformerraskt kan bli den mest sentrale delen av den kundeorienterte teknologien er det avgjørende å velge riktig plattform og sette den opp på en smart måte. NoA Ignite har bygget datadrevne markedsføringsoppsett for kunder som Europris, Norwegian og Jotun og vi kan hjelpe dere å ta de viktige vurderingene.

La oss bli bedre kjent! Ta gjerne kontakt med oss!