Hopp til innhold
Nyheter

Workation som ansattgode

published

Erfaringene vi har gjort med hjemmekontor, gjør at vi er positive til en mer fleksibel hverdag post-corona. Men det handler ikke bare om å velge mellom å sitte på kontoret eller ved kjøkkenbordet. Nå kan våre ansatte også ta bortekontor og nyte workation!

Kjersti ser utover en strand i Lofoten
Kjersti Vangerud, senior content producer, tar lunsjen ute på tur i Lofoten

Konseptet er ikke så nytt, men workation har fått mye omtale i medier det siste året. Hvorfor? Jo, fordi alle har erfart at man ikke må være fysisk til stede på arbeidsplassen for å få jobben gjort. Vi som har hjernen og PC/Mac som viktigste verktøy, kan enkelt pakke med oss arbeidsoppgavene i kofferten og jobbe fra hytta, feriehuset i Spania eller en levende storby – så lenge vi har tilgang til internett.

Vi har derfor introdusert workation som en gode i NoA Ignite, og tror dette vil gjøre det enklere for våre ansatte å skape en god balanse mellom jobb og fritid.

– Workation et godt tilbud for de som ønsker litt variasjon og som vil kombinere jobb med et opphold et annet sted i inn- eller utland. Det kan også brukes av de som ønsker å reise tilbake til familie for en kortere eller lengre periode sier Hans Olav Hellem, HR-direktør i NoA Ignite.

Det handler om å oppleve noe nytt

De som liker å gå i fjella kan ha bortekontor fra for eksempel Nord-Norge, mens de som har familie eller venner i utlandet kan tilbringe mer tid der – uten å bruke opp alle fridagene sine på én og samme reise. Noen ganger må man også bare rive seg løs fra faste rutiner, og da er det fint å ha muligheten til å jobbe fra et sted som gir inspirasjon – uansett hva det måtte være.

Mange av våre ansatte har begynt å planlegge sine workations, mens andre allerede har tatt med jobben på reise. Vår økonomiansvarlig har jobbet fra feriehuset i Nord-Norge, mens en av våre backend-utviklere har hatt et lengre opphold i Canada. Tre ansatte har benyttet anledningen til å besøke familiene sine i Romania, Nepal og India. Vår australske bærekraftsrådgiver ville se mer av Norge og satt kursen mot Senja.

Her er deres topp 5 tips for en vellykket workation:

  1. Tenk over hvor du skal bo og sørg for at stedet har alle fasilitetene du trenger, inkludert et passende sted for Teams-møter. Vi anbefaler å sjekke ut coworking-ordninger eller leie leilighet fremfor å jobbe fra en liten pult på et «bed and breakfast».
  2. Workation handler om å ta med seg arbeidsoppgavene på reise. Ikke tenk på det som en ferie, da blir det ekstra vanskelig å konsentrere seg om jobb.
  3. Sett klare arbeidstider for deg selv og logg av når arbeidsdagen er over. Hensikten med workation er jo å oppleve noe annet.
  4. Når man jobber i team er åpen og god kommunikasjon viktig – spesielt hvis samarbeidet går på tvers av tidssoner. Og har du veldig mange møter, bør du holde deg i noenlunde samme tidssone.
  5. Selve reisen kan være både tidkrevende og stressende. Det er derfor lurt å planlegge reisen slik at du får litt tid til å lande mentalt før workation-hverdagen begynner.

Fakta om vår workation-ordning:

  • Alle ansatte kan søke om workation.
  • Vi prøver å imøtekomme alle ønsker så lenge det ikke kolliderer med prosjektarbeid og planlagte leveranser.
  • Lengden kan variere fra 1 uke til 3 måneder.
  • Den ansatte må være tilgjengelig innenfor kjernetiden som er 09.00-15.00, samtidig som de må ha tilgang til internett og et egnet arbeidssted.
  • Vi har et romslig mobilabonnement som dekker normal bruk, men den ansatte må dekke eventuelle merkostnader ut over dette.
  • Den ansatte er dekket av reiseforsikring som om dette var en tjenestereise.

Få flere nyheter fra oss

Meld deg på vårt nyhetsbrev