Slik gikk vi frem
Prosessen med å lage en så god tjeneste som mulig startet med at vi samlet inn domenekunnskap fra databaser, søkelogger og Matprats egne eksperter. Deretter blandet vi all denne kunnskapen sammen med et knippe samtaler som stadig gjentok seg i Matprats dialog med brukerne. På den måten lærte Mats gradvis å forstå forskjellen på«bolle» og«burger», og å skjønne at «biff bårginå»og«boeufbourguignon», eller«🍔» og «hamburger», er det samme.
For å få chatboten til å forstå norsk og kunne holde tråden i en dialog, jobbet vi iterativt med prototypen. Slik lærte vi også boten både hva som krevdes av teknisk implementering og hva som var nødvendig for å ha en god interaksjon med brukerne. For å få til dette lagde vi en utvidelse til den åpne kildekodeteknologien spaCy.
Gjennom flere runder med brukerinnsikt, jevnlig brukertesting og massevis av justeringer fant Mats både formen og stemmen sin samt plassen sin på Facebook Messenger.
Her finner du Mats.