Hopp til innhold
Caser

Øyafestivalen x Fretex

Arbeid av NoA Ignite og Anorak

Som en av Norges største veldedighetsorganisasjoner og en del av Frelsesarmeen, jobber Fretex for å få flere folk i arbeid og bidra til økt grad av gjenbruk blant den Norske befolkningen. I et samarbeid med Øya og Anorak lagde vi en kampanje og et visuelt univers for å bidra til dette.

Konsept

Muligheten

Siden 1995 er prisen på klær halvert og vi kjøper mer enn noensinne. Tekstilindustrien har med det blitt en av verdens største bidragsytere til CO2-utslipp. Under Øyafestivalen 2022 ønsket vi derfor å løfte denne problematikken sammen med artistene og ut til festivalpublikumet og fansen. Ti artister donerte sceneplagg og andre gjenstander til Fretex for å sette fokus på bærekraft og gjenbruk. Målet var å bygge historier rundt donasjonene, for så å kunne gi de en helt ny mening med ny eier i etterkant av festivalen.

gif 1
Fretex Web og iPhone
website gif
Dagny
web mockup

Tjeneste / Løsning:

Rent teknisk ble løsningen utviklet som statiske sider ved å ta i bruk Next.js rammeverket med tilhørende React komponenter. For å komme raskt i gang med styling brukte vi Tailwind. Tailwind er et utility-first verktøy som gjør det enkelt for flere utviklere å jobbe sammen. For avanserte animasjoner brukte vi framer-motion, og for andre typer animasjoner brukte vi CSS. Løsningen er hostet hos Vercel med deres innebygde analytics verktøy.

etex web 2
gif 4
klær fra Fretex ambassadører

Slik gikk vi frem:

Sammen med Anorak har vi skapt et visuelt univers som både ivaretar Fretex og Øyafestivalen sine respektive merkevarer – samtidig som det står på egne bein innenfor musikk, mote og festivalverdenen. Vi har lent oss på uttrykksfull typografi, en sterk fargepalett, retro dekorelementer og ikke minst flotte bilder og videoer fra Anorak. Med kort tid var det vært viktig med en solid prosess hvor design og teknologi jobbet tett på hverandre, og vi brukte mye tid på å bygge opp under visuelle konsepter med rask prototyping av både design, interaksjon og bevegelse. Vi jobbet strategisk med forankring av konsept og innhold, både i forhold til hvordan det skulle leve på sosiale medier så vel som på selve nettsiden. Sist, men ikke minst så var det vært viktig å lage en løsning som presenterte innholdet på en så grønn måte som mulig, og som selvsagt var universelt utformet slik at det var til glede for alle.

test
fretex
fretex 10
fretex 11
iPhone mockup

Dette leverte vi:

  • Visuell identitet og art direction
  • Interaksjonsdesign, UX og Motion
  • Responsive nettsider
  • Animerte maler og Giphy-bibliotek til sosiale medier
poster
cons
phone mockup