Bærekraftig bevegelsesfrihet gjennom innovative kundeflater

Norges største tilbyder av kollektivtransport jobber hele tiden for å finne nye og bedre måter å reise på som kommer både innbyggere, samfunn og miljøet til gode. Som Ruters strategiske samarbeidspartner, har vi vært med på denne reisen gjennom mange år – fra innovasjon og nyutvikling til videreutvikling og forvaltning av tjenestetilbud og digitale produkter.

Vi leverte

Ledelse
Applikasjonsutvikling
Design
Innhold

Kunde

Ruter

Kort oppsummert

Ruter ønsker å tilby sine kunder bærekraftig bevegelsesfrihet. Folk i hovedstadsregionen skal ha frihet til å reise dit de vil, når de vil. Samtidig skal løsningene være bærekraftige for miljøet, samfunnet og innbyggerne.

Gjennom mange år som Ruters strategiske samarbeidspartner, har vi jobbet med videreutvikling og innovasjon av Ruters tjenestetilbud og digitale produkter. Det har ført til priser både her hjemme og utenfor landegrensene, blant annet DOGA-merket for inkluderende design, DOGA-merket for design og arkitektur og gull i European Design Awards

Illustrasjon
Person holder iPhone som har Ruter-appen oppe

Enklere og raskere reiser, på en grønnere måte?

Ruter jobber hele tiden for å tilby sine kunder enklere og raskere reiser, på en grønnere måte. Folk i hovedstadsregionen skal ha frihet til å reise dit de vil, når de vil. Samtidig skal Ruters løsninger være bærekraftige for miljøet, samfunnet og innbyggerne. Tilbudet må også være like tilgjengelig og bra for alle. Det stiller krav til nyskapende og brukervennlige kundeflater både digitalt og fysisk.

Utklipp fra Ruter appen
Utklipp fra Ruter appen

Nye fysiske og digitale flater, ny kanalstrategi og kontinuerlig forbedring

For å gjøre det enklere og raskere å reise rundt i Oslo og Akershus, har Ruter utviklet nye, digitale løsninger som bedre ivaretar brukernes behov. De har også sikret at både digitale flater og fysiske kollektivtilbud er tilgjengelig for alle. Gjennom ny visuell drakt og kanalstrategi, har de også skapt en merkevarepersonlighet folk kjenner igjen – og (for det meste) har et godt forhold til. 

Ny og forbedret reiseapp

I 2021 lanserte Ruter sin nye reiseapp som kombinerer billettkjøp og reiseforslag. Den gjør det enklere å reise kollektivt – og å benytte seg av andre transporttjenester som bildeling, bysykler og el-sparkesykler.

Utklipp fra Ruter appen

“Ruter er et tydelig resultat av god designledelse der det ferdige produktet fremstår vennlig og varmt. Under den myke overflaten skjuler det seg imidlertid hard koding som fanger hele Ruters komplekse tilbud i et intuitivt og tiltalende grensesnitt til brukeren.”

Juryen for DOGA-merket

Enhetlig design på tvers av fysiske og digitale flater, ny kanalstrategi og nytt nettsted

Som en del av arbeidet med den nye Ruter-appen, utviklet vi også nytt designsystem. Ruter Design System er et av Norges mest avanserte designsystemer. Systemet følger de seneste WCAG-reglene og er åpent for alle. 

Enda noen år tidligere, utviklet vi nettstedet Ruter.no med mål om tilgjengelighet på tvers av målgrupper og digitale enheter. I samme periode, 2013 - 2015, laget vi også ny innholds- og kanalstrategi for Ruter sine digitale kanaler. Samtidig innførte vi nye, redaksjonelle arbeidsprosesser for mer effektivt arbeid med innhold. 

Kontinuerlig testing og brukerinvolvering i utviklingen av de digitale tjenestene

Som en del av satsingen på brukerinvolvering, lanserte Ruter i 2019 ‘RuterPilot’. RuterPilot var et verktøy for å teste nye tjenester og funksjoner på utvalgte kunder i Oslo og Viken. Pilotbrukerne bidro i arbeidet med å gjøre det enda enklere å bevege seg fra A til B, og også med å utvikle en god brukeropplevelse. 

I 2019 gjenåpnet også Ruters kundesenter på Jernbanetorget med helt ny profil. Ruter S kombinerer kundestøtte, samskapning og arrangementer, og bidrar slik til en bedre kundeopplevelse. Gjennom testing og dialog i kundesenteret involverer Ruter publikum i både utviklingen av selskapets tilbud og tjenester, og i arbeidet med å nå Oslos mål om å bli utslippsfri innen 2030.

Ruters kundesenter på Oslo S
Ruters kundesenter på Oslo S

Prisdryss i både inn- og utland

Ruter sin reiseapp har mottatt en rekke priser, både innenlands og utenlands. Appen har fått DOGA-merket for design og arkitektur og fikk i januar Innovasjonsprisen for inkluderende design fra DOGA (Design og arkitektur Norge). Appen har tidligere også vunnet gull i European Design Awards, fått pallplass i Fast Company Innovation by Design Awards og vunnet årets digitale design fra Visuelt.

Utklipp fra Ruters designmanual

Helhetlig blikk og kundemedvirkning i førersetet

I et slikt samarbeid som har strukket seg over flere år, og med mange ulike leveranser, har det vært viktig for oss å jobbe helhetlig og brukerfokusert. Ved hjelp av ‘design thinking’, har vi satt retningen for prosjektet. 

Vi startet opp med et lite team som jobbet tverrfaglig med nøkkelpersoner i Ruter. Deres hovedoppgave var å definere fremtidens salgs- og betalingsløsninger. Gjennom design-drevne sprinter, mindre eksperimenter og mange intervjuer og brukertester, jobbet vi oss framover. 

Deretter begynte vi med pilot-prosjekter hvor vi testet funksjonalitet, poengsystemer og pris. Et spørsmål vi stadig stilte oss selv, var dette: hvordan kan vi få kundene våre til å gå og sykle mer? 

I flere prosjekter har vi også bygd både små og store fysiske og digitale prototyper. I tillegg til å jobbe praktisk med utvikling, har vi også bidratt inn med strategiske leveranser for prioriteringer, målbilde og veivalg. 

Vi samarbeider fortsatt med Ruter og andre konsulentbyråer, i tverrfaglige produktteam. Datadrevet design blir et nøkkelord i tiden fremover. App, nettsted og andre digitale flater skal levere kundeverdi gjennom både eksisterende og nye mobilitetstjenester i Oslo og Viken.

Bli kjent med kunden

Person holder iPhone med Ruter-appen oppe

Om Ruter

Ruter leverer kollektivtrafikk-tilbud til Oslo og Akershus. Det betyr at de i dag står for over halvparten av landets kollektivtransport. Sammen med kunder, samarbeidspartnere, eiere og myndigheter jobber de for å gjøre kollektivtrafikken, sammen med sykkel og gange, til et naturlig førstevalg.