Hopp til innhold

MarTech

For å lykkes med å skape morgendagens kundeopplevelser er teknologien helt avgjørende. Den skal sørge for at dere effektivt kan engasjere den rette kunden, spore og måle effekten av det dere gjør, maksimere avkastningen på markedsinvesteringen og drive vekst effektivt med raske iterasjoner.

Vi er opptatt av

Personalisering og datadrevet kommunikasjon

Kundene forventer at innhold og reklame er relevant for dem, og personalisering er en kjernekapabilitet for å kunne vokse. Personalisering løfter og forenkler brukeropplevelsen. Kunder blir mer engasjerte og lojale når det vi presenterer dem for, er relevant. Høyere engasjement betyr mer data – slik at opplevelsen fortsetter å bli bedre for brukeren, og det blir vanskeligere for konkurrentene å skape like mye kundeverdi.

Verdien av førstepartsdata

Flere undersøkelser viser at 70-80 prosent av dataene som har vært grunnlaget for betalte medier er blitt vesentlig dårligere de siste årene. Standard browser policies har gjort at cookie-matching ikke er effektivt for å identifisere brukeren for betalte medier. Dette har ført til en stor vekst i etterspørselen etter kundedataplattformer. Kundedataplattformer samler inn og strukturer deres egne data fra webben og andre datakilder inn i et strukturert bilde per kunde, og gir dere rike data å basere den digitale markedsføringen på.

Dataprosessering, analyse og prediksjon

Med relativt lett tilgjengelige data om kunden er det mye enklere å bruke dataene til å skape verdi. Hovedeffektene er at dataene ligger lett tilgjengelig for avansert analyse og at resultatene fra disse analysene lett kommuniseres til de ulike interaksjonskanalene. Dette gjør maskinlæring til et enda enklere verktøy å bruke for å optimalisere kundeopplevelsen og måle effekten av den.

Orkestrering og analyse

Det trengs gode verktøy for å styre personaliserte kundeopplevelser på en effektiv måte. Det er disse verktøyene som skal gi kunden rett innhold til rett tid i rett kanal. Og når kundeopplevelsen er utført, må vi ha kontroll på hvordan det gikk. Med gode data lett tilgjengelig for analyse får vi en dypere innsikt i kundeadferden, maskinlæringsmodeller blir bedre og vi kan rette investeringen mot finjusterte målgrupper.

Vi er gode på

Customer Data Management

Sentraliserte kundedata strukturert med alle relevante kundedata, tilgjengelig for alle kanaler og gjennom sanntidsstrømmer. Her finner du CDPer, datalakes og så videre. Les mer om customer data management her.

Innhold

Et utfyllende innholdsbibliotek som kan bli programmatisk valgt og tilpasset hver kanal og kontekst. Typisk er dette i form av CMS, PIM og DAM/MRM.

Orkestrering

Én sentral beslutningsmotor som velger det beste å kommunisere med kunden uavhengig av kanal, i sanntid. Her spenner det fra Marketing Automation-løsninger, gode oppsett i Elastic Search og så videre.

Distribusjon

Kobler sammen markedskanalene med data, design og orkestrering for å levere en relevant og konsistent opplevelse uavhengig av kanal. Dette er selve verktøyene for å kommunisere, være seg next.js/Vercell, en email service provider eller publiseringsløsninger for betalte og sosiale medier.

Analyse

Utnytte data offline og online for å måle effekt av de ulike markedsføringstiltakene, optimere marketing mixen og videreutvikle kundene gjennom innsikt og AI. Her er alt fra web-analyse og mer avanserte verktøy for dyp kunde- og produktanalyse til maskinlæring.

Usikker på om du kan stole på tallene dine?

KONTAKT

Kjetil Løvlie er Executive Advisor i Martech & Personalisation i NoA Ignite og jobber med MarTech i et strategisk perspektiv. Kjetil har selv skrevet denne siden og hjelper flere store norske og internasjonale selskaper med personvern og GDPR.

+47 92692044

kjetil.lovlie@noaignite.com

Kjetil Løvlie